Tailsweep topp

Friday 20 April 2012

filippa k & fredagsgodis


Ett av mina absoluta favorithem, och som jag faktiskt fortfarande inspireras av, är Filippa Knutssons våning vid Mariatorget, som visades i ett reportage i Elle Interiör 2005 (December). Ja, vad säger ni om bilden ovan från hennes hall? Kelimmattor från Marrakesh, korgväska (lik Tine K:s storsäljare), stolen från Habitat, och spegeln från Afroart - känns lika mycket 2012 som 2005, tycker jag.


"Jag är tokig i flätade korgar, antika smycken och små pallar", står det i rubriken om det är svårt att läsa. Ja, det är jag också, fortfarande. Sidebordet kommer från Walles & Walles har stått min önskelista sen det här reportaget, men de är ju så dyyyra.. Jag går in med jämna mellanrum och tänker att jag ska slå till och unna mig, men näe.. Men tänk om jag hade slagit till för sju år sen, då hade det varit en bra deal, då jag fortfarande gillar det. (Jag har liknande tankar kring en viss väska som jag velat ha superlänge, men jag tänker att det är ingen idé då den varit inne så länge, kommer den att bli ute samma sekund som jag köper den. Det är ju bara det att den där väskan fortsätter att ligga högst på allas önskelistor år efter år, och hade varit en bra investering vid det här laget..:)


Jag erkänner villigt att sekunden efter jag såg det här golvet, kom mina golvkillar åkande i sin vita gamla van genom stan för att fixa golven brunsvarta i min då nya pojkväns (numera man) lägenhet. Sen dess har de fixat golven i ännu ett hem till oss, och dessutom halva bekantskapskretsens.


Den här bilden tänkte jag direkt på, när jag såg barnrummet i det mycket ombloggade hemmet ur senaste Elle Interiör. Vad tror ni, kan inspiration ha hämtas från Filippa K:s söners rum? Lika snygga barnrum, båda två, i alla fall. Gillar kartan på väggen också, och fint med varsin hylla ovanför huvudkudden.


Tre år senare, ny våning i Paris och nytt reportage i Elle Interiör (oktober 2008). Inspirerande även det.


Jaha, och då undrar ni säkert varför jag skriver om Filippa K:s olika hem just idag. Det beror faktiskt på att jag tidigare ikväll upptäckte att i senaste numret av danska RUM ska det finnas ett reportage från hennes nya våning i Stockholm! Mannen fick genast ett sms från mig med en önskan om en sväng förbi Pressbyrån på väg hem från jobbet. Och ni förstår ju hur besviken jag blev när han kom hem tomhänt, då den inte kommit in ännu.

pics: seventeendoors (foto i båda reportagen i Elle Interiör: Per Ranung)

Men medan jag skriver det här inlägget muntrar jag upp mig själv genom att prova mitt nya nagellack till samlingen, som jag köpte på stan idag. Ni har väl inte missat att Chanel kommit ut med en triologi av blå nyanser igen. Det var väldigt svårt att välja en av dem, och eftersom jag själv hade nagellack på mig vid inköpstillfället, fick treåringen ställa upp med sina små fingrar, vilket hon glatt gjorde. Jag vill ha alla tre, men då jag inte kunde bestämma mig fick det till slut bli den "mellanblå", "Blue Boy". Och nu har det blivit hög tid att natta min lilla tjej med chanel-blå naglar i olika nyanser, medan mannen sticker iväg och hämtar lite god mat från vår favoritkrog i kvarteret. Fin kväll till er alla!

Have a great Friday evening everybody!



6 comments:

  1. Tror tyvärr inte att RUM kommer finnas i Sverige alls den här månaden. De ligger i tvist med svenska tidningen Rum, och får inte säljas i Sverige längre...

    ReplyDelete
  2. å neej... tack för den informationen, vad snällt! Tror jag kan ha möjlighet att beställa en av en kompis som är där i helgen! Får ta tag i det på en gång. Verkar ju vara ett jättebra nummer..
    Fin helg!

    ReplyDelete
  3. Hon har lika stilfull smak i sin inredning som i sina kollektioner. Det är alltid lika snyggt!
    Anita

    ReplyDelete
  4. Hennes hem är verkligen något extra!!
    Trevlig helg. Kram

    ReplyDelete
  5. Åh. Ännu ett så där fint barnrum. Och de där barnsängarna ser ÄÄNU bättre ut. Står det kanske var deras sängar kommer ifrån, i reportaget? Please, hoppas. Tyckte lådorna såg finare ut.

    Stor kram & trevlig helg,
    Ulrika

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, tyvärr, kan de helt enkelt vara platsbyggda?
      Kram o fin helg till dig också

      Delete

Note: only a member of this blog may post a comment.