Tailsweep topp

Tuesday 12 February 2013

ras al khaimah


När jag började blogga för ett par år sedan, var jag föräldraledig och då var tanken att det skulle vara en "livsstilsblogg". Men med tiden har bloggen utvecklats och handlar numera mest om inredning. Därför känner jag att det här inlägget hänger lite löst här, men ni är flera som skrivit och frågat om vår resa i januari. Så nu kör vi.


Det finns dock vissa paralleller att dra mellan mitt tänk kring inredning och att resa. Lika väl som jag gillar att fynda på loppis ena stunden för att i nästa slå till på en dyr designklassiker, gillar jag att resa enkelt med ryggsäcken och bo i en hydda på stranden, eller att njuta av lyxliv på hotell. Mellanklass går bort. Varken charm eller lyxkänsla, är ni med mig?


Jag (och min man) är extremt resvana, och har is i magen och bokar alltid i sista minuten. Det finns givetvis resmål som det inte fungerar på som t.ex. Kapstaden över nyår (det har vi fått erfara), men allra oftast är det bäst. Ledighetsansökan hade jag den här gången lagt in tre månader innan, men vi bokade vår resa först på nyårsdagen och drog fjorton dagar senare. När vi kollade igenom vad "sista minuten" hade att erbjuda oss denna gång, hittade vi mycket prisvärda flygstolar till Förenade Arabemiraten. Eftersom jag spenderat mycket tid i både Abu Dhabi och Dubai, visste jag att det här är ett resmål som passar oss.


Flygtiden till UAE ligger på sex-sju timmar (utan mellanlandning), klimatet är perfekt (inte att rekommendera under sommarhalvåret, då det blir fööör varmt för att vistas utomhus), rent och fräscht, bra service och sjukvård. Ett mycket bättre alternativ till Kanarieholmarna, om ni frågar mig (även om det givetvis finns guldkorn där också).


Den här gången blev det en helt ny emirat för vår del, Ras al Khaimah, av den enkla anledningen att vi numera reser med barn och syftet med resan av helt enkelt att vila och umgår med varandra. Ras al Khaimah är inte i närheten av Dubai på något sätt, men ligger bara en timme från Dubais rika utbud om man vill spendera en dag där (vilket vi inte orkade). Fördelen med RAK är just att det är lite mindre (tja, mycket mindre faktiskt..), och därmed ges möjligheten att bo på hotell med egen strand, vilket är rätt dyrt i Dubai. Hotellet (Hilton Ras al Khaimah resort & spa) bokade vi på egen hand, även om en svensk arrangör har gäster på hotellet. På så sätt förhandlade vi till oss ett bättre pris och framför allt exakt det rum vi önskade.


Inga Lollo & Bernie i sikte, men vi roade oss så gott vi kunde ändå (hotellet hade en kids club, men den besökte vi aldrig). Vi bodde i en beach villa ungefär mitt på stranden ni ser ovan. Hotellets huvudbyggnad ligger längst till höger (där det också finns flertalet pooler och lekpark) och här hänger vi på andra sidan av stranden, vilket blev vårt favoritställe då det var lite lugnare. Hotellet erbjuder spa och ett gym som har öppet dygnet runt, så det finns ingen ursäkt att inte träna på semestern!


Det jag gillar allra mest är ljuset i solnedgången i persiska viken, samtidigt som man hör böneutropen från minareten. Magiskt. 

pics: seventeendoors
Ras al Khaimah rekommenderas till er som bara vill komma iväg till värmen och vila, eller den unga barnfamiljen som inte kräver så mycket action. Perfekt även för generationsresan att bo i en beach villa. Tänk att ha haft mormor som barnvakt i huset, då hade det kanske blivit en sväng till Dubai som bjöd på shopping festival när vi var där. I mitten av januari fram till lön (25:e alltså) är det reatider på långresor, och det finns ingen anledning att boka dyrt flera månader i förväg. Tips!

Hoppas det var ok, med ett litet resetips här!? Här och här hittar du tips på budgetresande inför sommarsäsongen!



5 comments:

  1. Vilket bra tips - det ska jag lägga på minnet. Vi var ju som sagt i Dubai veckan innan er (men utan barn) och jag blev helt förälskad... helt fantastiskt och jag vill absolut tilllbaka, med barn, så jag ska kolla upp den här emiraten.
    Kram Jannike

    ReplyDelete
  2. Kul med restips, det tackar vi för! //kram maria

    ReplyDelete
  3. Ser fantastiskt ut! Får en att drömma sig bort för en liten,liten stund...

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.