Tailsweep topp

Sunday 3 August 2014

our place by the sea


I morse vaknade vi till blixtar och dunder här ute på vårt ställe vid havet, och det blev en lugn morgon i vår lilla stuga. Här hängde jag i min hörna och plöjde magasin.



Medan mina okammade tjejer pysslade vid köksbordet.


En grej som jag skäms över både för att det är så fult och för att det inte blivit av, är en där kantlisten som mest påminner om ett badrum. Den skulle behövas knackas bort, men då antar jag att man måste putsa upp hela väggen, så det har inte blivit av. Nu funderar jag om man helt enkelt kan byta ut den mot en snygg kantlist, kanske en matt grå med mönster i marockansk stil. Vad tror ni? Någon som har koll på kantlister? För så fort vi åker härifrån glömmer jag denna lilla detalj, till nästa gång vi kommer hit. 


Vårt enkla, enkla kök som jag faktiskt gillar precis som det är (förutom kantlisten då, och bänkskivan vill jag byta ut till en skriva i cement eller en i ett blont träslag). I stan har vi ju faktiskt ett riktigt tjusigt kök med carraramarmor och ekparkett, därför är detta så befriande enkelt. Här får jag ro att baka vilket jag sällan gör i stan.


En liten detalj som vi faktiskt åtgärdat är målningen av det lilla fönstret, dock. Tidigare var det mörkt grönt och brunt, men nu vitt och ljust grått, vilket framhäver pastellerna i glaset.

pics: seventeendoors

Just nu känner jag mig så kluven till livet här ute. Kanske beror det på nattens väderomslag. På ett sätt längtar jag in till stan, och vill ta tag i massa saker, medan jag samtidigt inte vill lämna sommaren bakom mig, och istället vill hänga mig fast här några dagar till. Bara lyssna på havet och läsa lite till i den senaste romanen. Snart är det över för den här gången, sommarlovet. 


11 comments:

  1. Charmigt ställe ni har! Går det inte att sätta en kakelrad med vitt kakel över det befintliga kaklet, så ni kan ta bort listen, utan att behöva putsa till väggen? En tanke bara..

    ReplyDelete
  2. L.O.V.E I.T.! Vi bara måste ta lite bilder där ju!! :) Kramar

    ReplyDelete
  3. Så mysigt! Jag vill så gärna ha en plats vid havet, kram Suss

    ReplyDelete
  4. Hittade nyss hit och vill tacka för all underbar inspiration från både ditt och andras hem och sommarställen. Passar perfekt nu när jag själv som bäst håller på att renovera och inreda en något kantnött liten stuga :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, vad kul att du lämnade ett spår här. Och lycka till med renoveringen!

      Delete
  5. Det måste ju gå att måla?! :) Kan man måla klinkergolv måste man kunna fixa till den. Även om den fortsatt påminner om ett badrum så blir den mindre markant och framträdande om du gör den mer i färg med väggen. Det är ju trots allt en sommarstuga där inte allt behöver vara 100% tipp topp, det är lite fritt från måsten, det är lite charmen med sommarhus. Kram Jenny

    ReplyDelete
    Replies
    1. ja, kanske det. Det är just så jag tänker, att allt inte behöver var tipp topp. Det är en utmaning, men efter tre år börjar jag falla in i det, och acceptera att allt behöver inte hända på en kvart. Tack för ditt tips/kommentar! kram Ulrika

      Delete
  6. Replies
    1. It i s quiet, and that is what I love about it. But still close to our home in Stockholm.
      /Ulrika

      Delete

Note: only a member of this blog may post a comment.