Tailsweep topp

Wednesday 13 August 2014

vintage shopping in stockholm


Jag har ju knappast hunnit svänga ihop en komplett shoppingguide till er inredningsintresserade sen i förrgår, men här kommer faktiskt ett litet tips till alla vintageintresserade läsare. Ja, det gäller ju att gräva där man står, så varför inte börja på min gata hemma i stan!
   

Upplandsgatan mellan Odenplan och Observatoriegatan ligger ett mysigt stråk med en hel del fina vintagebutiker.


Bacchus Antik är kända för sitt välsorterade sortiment, så är du på jakt efter en speciell serie porslin så hittar du med all säkerhet vad du söker. Inga loppispriser på långa vägar, och när jag var inne i butiken wheelades och dealades det i hisnande summor med japaner. Mycket snyggt här!


Ganska ny på gatan, på 42:an, ligger Plezuro, som har ett fint utbud av vintage-kläder och nydesignade smycken.


En klassiker däremot är förstås Old Touch, som säljer både kläder och inredning. 



Många köper klänning och skor till sitt bröllop här.


Någon ville ha kafé och mattips, och runt hörnet på Odenplan finns ju Fabriques snygga bageri/butik om man vill greppa en kopp kaffe. Och jag har ju tidigare tipsat om Café Pascal. Är man lite hungrigare, ligger stans bästa sushi - Ki mama - i korsningen Upplandsgatan/Observatoriegatan, och i motsatta hörnan hittar ni nya hippa Flippin Burger där det verkar vara knökfullt jämt.

pics: seventeendoors

Nu känner jag mig ganska seg efter en trevlig middag med efterföljande barhäng på knivsöder igår kväll, för att sedan kliva upp tidigt och ta pendeln ut till Formex pressfrukost. Jag hann tyvärr inte stanna speciellt länge ute på mässan, då jag hade ett hårt träningspass inbokat vid elva och därefter ett par viktiga möten. Dags att koppla av med lite pinnande på pinterest, kanske, och ni hittar mina boards här!



5 comments:

  1. Oh my!!! Så mycket fint ↠♡↞

    ReplyDelete
  2. Å vad härligt med lite street-feeling från Stockholm; känns som om man varit med i butikerna! :-) Tack för alla tips, det uppskattas!

    ReplyDelete
  3. Ser så mycket snyggt som jag skulle kunna bära hem. Saker som skulle passa både lägenheten och fritidshuset.

    Det var ett tag sedan jag besökte Upplandsgatans alla butiker trots att jag bor så nära.. tack för påminnelsen!

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.