Tailsweep topp

Monday 5 December 2011

en traditionell julmarknad


Jag kan verkligen rekommendera julmarknaden på Torekällberget (en halvtimme söder om Stockholm) som vi besökte igår, men det får tyvärr bli till nästa år, då det var den andra och sista marknaden som hölls. Jag glömde kameran i bilen och orkade inte gå tillbaks och hämta den, vilket jag så klart ångrar i efterhand..
Julmarknaden erbjöd allt man önskar i en fantastisk historisk miljö. Vi fick träffa en riktigt fin tomte (ja, jag började nästan själv tro på tomten igen) som satt i ett litet, litet torp och skrev ned barnens önskningar i bläck med en fjäderpenna. Det fanns en jättevacker handelsbod, ett museum, det såldes fint hantverk, stöptes ljus och stoppades korv. Dessutom såg vi på kasperteater, red på gotlandsruss och åkte häst och vagn.. När vi skulle bege oss hemmåt i skymningen hörde vi vacker sång uppifrån skogsbrynet och där kom luciatåget med facklor och en skönsjungande kör.. Ja, det var riktigt fint och julmarknad på Torekällberget får nog bli en ny tradition för oss.

pics: Allt i hemmet, seventeendoors

Visst är vi många som gillar den enkla minimalistiska julen, men lite traditionella inslag ger ändå den rätta känslan, tycker jag..




No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.