Tailsweep topp

Saturday 28 April 2012

"en studie i vitt"


När jag först skrev om Emma Persson Lagerbergs fantastiska våning och reportaget i Elle (03/12), var det en läsare som tyckte att det skulle vara kul att se något från det tidigare reportaget "En studie i vitt" (Elle Interiör 7/2008) från samma våning. Jag har det ju sparat sedan dess (!) och givetvis kan jag visa er lite av det.


Nu när jag tog fram det och började titta närmare blev jag faktiskt lite full i skratt, då vårt eget hem påminner rätt mycket om Emmas "gamla hem", först och främst det tidstypiska och planlösningen, men även inredningen. Det är inget som skett medvetet, men kanske undermedvetet, eller så är man bara barn ett barn av sin tid.


Stor svartmålad gammal spegel, check. Och den får nog vara kvar, även om jag tröttnat rejält på svarta möbler, då den bryter upp vår enorma vardagsrumsvägg.


Visst finns det uttjatade Norden-bordet även hemma hos oss, och det stannar ett tag till också. Perfekt med en vild 2-åring och en viljestark 3-åring med ett bord som man inte behöver vara rädd om. Men jag sneglar lite på fina gamla slagbord, eller något annat alternativ som är tåligt. För det är bara att inse fakta, att något snyggt designbord är det ingen poäng med hos oss, ännu på några år. Och mixade stolar, bland annat Eames, precis som hos oss. Hemma hos Emma däremot är Eames-stolarna numera utbytta mot de på min önskelista från Thonet, och givetvis nytt snyggt bord. Köket har flyttats till matsalen (ja, precis som hos oss, och där var vi före minsann ;) Snyggt, men jag misstänker att man någon gång i framtiden kommer att tala om galningarna på 2010-talet som slaktade de gamla vackra sekelskiftesmatsalarna.. Men vad ska man göra med dagens kvadratmeterpriser när familjen växer!?


Ikeas fläktskåp hänger även hos oss som sideboard sedan många år, och de finns ju kvar hos Emma fortfarande. Och Emma inspirerar än en gång med sina skåp. Jag såg nämligen att en ung stilsäker tant slagit till på dem efter reportaget i Elle Interiör. Kul, tycker jag. Kanske man ska behålla det ett tag till, då ;) Jag tycker faktiskt att formen är perfekt på dem, och vägghängda möbler är ju dessutom praktiska. Vi har klätt in vårt fläktskåp i vita skivor (runt om hela alltså). Ett tips.

pics: seventeendoors, (original pics: Petra Bindel)

När vår äldsta dotter föddes i januari 2009 kommer jag ihåg att vårt sovrum gick i vitt helt och hållet, förutom ett par gardiner i dovt lila. Jag var nog inne i en liten "flickbubbla" då. Numera är rummet fortfarande helt vitt, men gardinerna är utbytta till ett par ljust, ljust blå tunna sidengardiner. Emmas sovrum är fortfarande vilsamt vitt. Själv funderar jag på att lyfta in mer grått, kanske i höst. Sovrummet i det här hemmet inspirerade mig mycket.

Jag har fått en hel del förfrågningar om "hemma hos", men har hittills tackat nej, av den anledningen att vårt hem känns lite trött och slitet, som vår familj efter den här vintern. Och jag tackar verkligen Emma Persson Lagerberg för inspirationen, som kom med det fantastiska reportaget i Elle Interiörs aprilnummer. Danska läsare kan dessutom låta sig inspireras nu också, då samma reportage återfinns i senaste RUM (5/2012). Tips, igen! Nu lägger vi dock all vår energi på vår lilla stuga, och hämtar kraft i naturen! Ha en fin lördag alla läsare! 

This is the former home of talented stylist Emma Persson Lagerberg whose "new" home is currently featured in Swedish Elle Interior, and Danish RUM. Take a look of it over at her own blog!





11 comments:

  1. Vilken fin jämförelse! Hurra hurra för gamla lägenheter. Ha en fin helg i er nya stuga!!

    Själv ska jag gråta lite över hemnet där vår gamla lägenhet ligger ute till salu, och jag anser att de senaste ägarna helt har förstört den.... Buhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. å nej, vad trist.. nyfiken blev jag också, vad har de gjort?

      Delete
    2. Mailar länk!
      Karin L

      Delete
  2. Fint! Gillar mycket!
    Kram och kör hårt med stugan. Det är min dröm att få tag i ett liten sommarställe:)
    Hanna

    ReplyDelete
  3. Vilket trevligt blogginlägg! Fick du förresten tag på danska RUM? Filippa Ks lägenhet var verkligen helt underbar! Hälsn. Linda

    ReplyDelete
  4. Kul när man inspireras och gör saker lite omedvetet. Mycket fint hem! Undrar också var man kan få tag på danska RUM? De finns inte på min lokala Pressbyrå där de säger att de har någon namnkonflikt med svenska tidningen RUM. Inte ens Press.stop på nätet har den. Vill ju köpa! Missade även förra numret...
    Tack för att du bjöd på bilder av det sparade reportaget!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fick tips om konflikten som du nämner och snabbt som tusan beställde jag ett ex från en kompis som var i CPH, så den flög in till mig i söndags :) Trist som bara den, då RUM är så bra.
      Ulrika

      Delete
  5. For et fint sted! Fint innlegg.
    Klem Hege

    ReplyDelete
  6. Underbart och inspirerande inlägg här!
    kram CC

    ReplyDelete
  7. Trevlig läsning, fina bilder. Som allid :)
    Trevlig valborg önskar Michaela på Mela Rooms

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.