Tailsweep topp

Wednesday 4 January 2012

Karen Blixen inspires

Danska konstnären Cecilie Westh inreder sin 300 kvadratmeter stora villa från 1936 med inspiration från Karen Blixens Afrika. Hemmet är fullt av exotiska resefynd, vackra träfärgade möbler, samt mattor och textilier i dämpade jordfärger. Självklart hänger hennes egen konst på väggarna.


På hyllan en samling resefynd, bland annat från Malaysia där Cecilies morfar var plantageägare för 75 år sedan.

Fint kök med barstolar från Kartell och vackra dörrar som öppnar upp..

..till en supermysig terrass i syd. Långbordet har familjen gjort själva, bänken och de fina taburetterna kommer från Snowdrops By House of Furniture, som var ett nytt namn för mig. Men det ligger tydligen i "våra krokar" (mina svärföräldrars) av Köpenhamn, så där ska jag försöka titta in nästa gång vi är i stan.

pics: Kira Brandt via femina,dk
Vi fick ju ställa in vår planerade resa till Köpenhamn två gånger i december på grund av sjukdom, men nu har vi bokat nya biljetter och håller tummarna.. Jag är verkligen förväntansfull inför en sväng på byn, så har ni bra Köpenhamn-tips, så tar jag tacksamt emot dem här! :)

Danish artist Cecilie Westh decorates her 300-square-foot villa from 1936 with inspiration from Karen Blixen´s Africa. The home is full of exotic travel finds, beautiful wooden furniture, and carpets and fabrics in muted earth tones. Of course, her own artwork hangs on the walls.
I´m soon off to Copenhagen, so if you have any recommendations as far as shops or places to eat, please leave a note here.


1 comment:

Note: only a member of this blog may post a comment.